Phoenix Criminal Lawyer
Vem väntar dig i skogen?

(För gruppbeskrivning, se Dramatis Personae)

Älvakonungen Oberons hov består av en hord av älvfolk! Här presenteras några av de färdigskrivna rollerna. Du kommer att se att många av rollerna i det ena hovet har spegelroller (nästan likadana) det andra hovet. Ni kommer märka att det finns en Puck i vardera hovet, bland annat. Det här är mycket medvetet: de två hoven är speglingar av varandra – månen och solen, vattnet och elden. Vissa av spegelrollparen kanske var en älva en gång i tiden, som delat på sig – eller så är de syskon eller älskare. Konflikten mellan hoven ställer till stora problem för spegelrollerna.

Oberon
Spelare: Andreas Forsgren
Inspirationsord Oberon: Control freak
Älvakonungen Oberon har vad han kallar ”det största ansvaret” och anser att älvornas värld skulle kollapsa om han inte fanns där för att hålla reda på allt och alla som händer och rör sig i skogen. Uppnår han detta blygsamma mål finns det ingen härskare mer nådig eller mer generös. Om något sker som ger honom känslan av att tappa kontrollen ser vi dock en småsint tyrann på dåligt humör ta hans plats, då är det viktigt för alla älvor att anstränga sig till det yttersta för att återge honom känslan av kontroll och allvetande. Alla vet att den som har lättast för att påverka Oberon på detta negativa sätt är hans drottning Titania, helt enkelt för att han inte kan kontrollera vare sig hennes natur eller hennes beteende om hon inte tillåter det själv.

Titania och Oberon är varandras likar i makt och ålder. Själva världsalltet och naturen ändrar sig beroende på deras nycker, ilska och glädje – och just nu är det mycket ilska. Titania anklagar Oberon för att haft ihop det med en människa, amazonen Hippolyta. Som att det skulle vara relevant, med tanke på att Titania verkar ha haft en affär med människohertigen Teseus! Oberon är rasande.

Men den nuvarande konflikten (Oberon och Hippolyta, Titania och Theseus) är bara toppen på ett väldigt stort och komplicerat isberg. Båda monarkerna har nog glömt vad som gjorde dem så arga från första början. Om bara den andre kunde ta sitt förnuft till fånga och be om ursäkt! Men nej, denne är för stolt såklart, ja varför ska man själv bete sig rättfärdigt då? Som man bäddar får man ligga, och nu ska hämnd utkrävas.

Oberons Puck

Spelare: Constance Bell Long
Inspirationsord Puck: the Trickster
“If we shadows have offended,
Think but this, and all is mended,
That you have but slumber’d here
While these visions did appear.
And this weak and idle theme,
No more yielding but a dream,
Gentles, do not reprehend:
if you pardon, we will mend:
And, as I am an honest Puck,
If we have unearned luck
Now to ‘scape the serpent’s tongue,
We will make amends ere long;
Else the Puck a liar call;
So, good night unto you all.
Give me your hands, if we be friends,
And Robin shall restore amends.”

Det finns bara en Puck, men i och med hovens splittring har också Puck splittrats för att bibehålla lojaliteten till bägge regenter. Detta har dock inte förändrat mycket för Puck som fortfarande ser sig själv som En, förutom det faktum att Puck kan befinna sig på två platser samtidigt och hens inre konflikter numera kan höras i hela skogen.
MÅL: att följa sin regents vilja och få “sig själv” att finna reson och sluta följa den andra regenten. Och leka. Alltid leka.

Aoide
Aoide (sångens musa) (A-o-i-de, fyra stavelser, eller A-oj-de, tre stavelser)
Spelare: Mia Svärd
Inspirationsord Aoide: Nyfikenhet, lust, röst, hjärtslag
Aoide är en älva som ursprungligen kommer från Grekland, men hen reser ständigt genom världsallten, följande strofer av sånger hen hör i förbifarten. Hen lever i nuet, för och av sång och musik. Liksom alla älvor får hen energi och kraft av älvakungen och älvadrottningen, men hen har även en annan aptit, på nya sånger och sångare, som är en ständig hunger. Sångarna och musikanterna hen lockar till sig överlever inte länge när de väl sjungit och spelat med henne, men de där outsägligt lyckliga. Och det, tycker Aoide, är väl det enda de kortlivade, frusna stackarna kan hoppas på.
Den sista tiden (hur lång? Sånt är svårt för älvor) har hen bespetsat sig på en lokal Musikant som hen har gjort sitt bästa för att locka ut i skogen.
Förutom detta har Aoide just lärt sig en mäktig sömn-trollsång av [sin monark] som hen vill pröva vid tillfälle – på andra älvor, på människor, på vad som nu finns. Men monarkerna ogillar att trolleri används hipp som happ, så det gäller att hitta en bra och lämplig anledning.

Mål: Locka till sig Musikanten i Kugghjulen. Få möjlighet att använda sin nya trollformel. Dessa två får gärna vara helt separata intriger.

Trollformeln, från pjäsen, lyder (man kan använda antingen engelska eller svenska varianten):
You spotted snakes with double tongue,
Thorny hedgehogs, be not seen;
Newts and blind-worms, do no wrong,
Come not near [name].
Philomel, with melody
Sing in our sweet lullaby;
Lulla, lulla, lullaby, lulla, lulla, lullaby:
Never harm,
Nor spell nor charm,
Come our [name] nigh;
So, good night, with lullaby.
Weaving spiders, come not here;
Hence, you long-legg’d spinners, hence!
Beetles black, approach not near;
Worm nor snail, do no offence.
Philomel, with melody, & c.

Spräcklig orm och ödla grå,
Bort med er och ner i bo!
Piggsvin, tassa icke så!
Schas! du stör ju [namns] ro.

Näktergal, af toner full,
Sjung med oss ditt vyssalull;
Lulla lulla vyssalull; lulla lulla vyssalull;
Bort med groll och bort med troll
Från [namns] vackra hull!
Nu god natt och vyssalull.

Spindel, du med långa ben,
Spinn ditt garn i annan vrå;
Bort, tordyfvel, var ej sen!
Mask och snigel likaså.

Näktergal, af toner full,
Sjung med oss ditt vyssalull;
Lulla lulla vyssalull; lula lulla vyssalull!
Bort med groll och bort med troll
Från [namns] vackra hull!
Nu god natt och vyssalull.

Megaira
Illtott / Megaira eller Megairus
Spelare: Tindra Englund
Megaira är olyckligt kär i kungen, som har Megaira som sin favorit och inte ser henoms felsteg – men inte heller är ett dugg intresserad av henom som något annat än ett litet husdjur. Megaira nyper, knuffar och bits i smyg och sprider elaka rykten och är självisk, men blir genast lismande snäll närhelst kungen ser på.
MÅL: Att få kungen att se bara henom och helst tycka illa om alla andra

Aillai
Virveln/Aillai eller Aillaius [Latin: Whirlwind]
Spelare: Eric Aili
Aillai ger och ger och ger så att andra ska bli glada, men har ingen koll på konsekvenserna. Hen kan ge mat till några som är hungriga, utan att tänka på vem som egentligen skulle ha maten hen stal. Hen blir alltid väldigt förbryllad och bedrövad när henoms fina planer går fel.
MÅL: att se till att ALLA blir glada SAMTIDIGT! Behöver hen hjälp månntro?

Arethusus
Vildforsen / Arethusa eller Arethusus [Latin: vattnaren]
Spelare: Martin Zetterman
En älva som förkroppsligar skogens och vattnets vildhet. Tvilling till Vildvinden Boreaz, en älva i det andra hovet – de två är alltsomoftast i konflikt och bråkar. Ogillar det andra hovet.
MÅL: att feltolka allt som kommer från den andra hovet för att få en anledning att bråka med hens tvilling. Att vara ett starkt lojalt stöd till Oberon.

Ideonus
Älskaren/Idonea eller Idoneus [Latinsk form av fornnordiska “älska igen”]
Spelare:
Älskaren är en älva som lever av och förundras av kärlek. Henoms sista stora kärlek är tyvär i det andra hovet! Skall man byta hov? Skall man få den andra att byta hov? Hen känner stor lojalitet till sin monark och slits mellan den och kärleken.
MÅL: Att bestämma sig för för om hen vill stanna i sitt hov och få över sin kärlek eller byta hov för sin kärleks skull.

Maskinisten Rota
Maskinisten/Rota eller Rotus [Latin: hjul]
Spelare: Camilla Mörn
Maskinisten är fascinerad av människor och deras fantastiska uppfinningar, och skulle helst vilja vara människa själv, men det går ju inte. Maskinisten skulle gärna ha en mänsklig partner, men det brukar inte fungera :( .
MÅL: att försöka omigen med att skaffa en mänsklig partner, kanske någon som är så lik henom som möjligt?

Edesius
Edesius
Spelare: Mikael Vejdemo-Johansson
Edesius hittas varhelst god mat tillagas! Han är ständigt förundrad och fascinerad av råvaror och maträtter, och spenderar ofta kvällarna förklädd till råtta eller en skimrande vattenånga i människors skafferier och kök. Just människor har Edesius aldrig brytt sig så mycket om – de är medel för att nå ett mål. Just nu är Edesius fascinerad av kokosnötter och hur man öppnar dem. Han funderar även på att få någon människa att vara dumdristig nog att gå med på att (i utbyte mot något, människor vill ju alltid ha saker) bli hans kökslav i något millennium eller tre.
Edesius bjuder alltid folk på smakbitar av konstiga saker.
MÅL: Få upp kokosnöten! Ev. lura en människa till sig som som slav. Se till att ha matbitar att bjuda folk på (säg noga till dem in-lajv innan precis vad det är för nåt. Edesius luras inte.)

Edesius
Ignis
Spelare: Carl Claeson
Ignis förkroppsliga elden vildhet och passion. Hen blir ständigt fascinerad av nya passioner och kreativa yttringar – mänsklig konst eller hur de andra elementen samverkar i naturens mirakel kan få hen extatisk. Dock varar det brinnande intresset inte särskilt länge – Ignis blir ofta utbränd i processen, bara för att sen börja att följa något nytt intresse eller intressant fenomen. När Ignis blir förälskad eller rasande sker det hetsigt och kort. Just nu är Ignis blandat rasande, blandat “förälskad” i sina elementsyskon i det andra hovet. Ignis tar sig ibland mänskliga älskare, men om förälskelsen varar tillräckligt länge för att leda till kyssar eller sex dör alltsomoftast människan. Har människan tur tappar Ignis intresse innan dess.
MÅL: Hitta nya intressen! Och nya igen! Gräla med elementarerna i det andra hovet! Försöka försonas med elementarerna i det andra hovet!

Kitsune_ni_Baka_sareru_by_LaDemon_Deviantart
Rödräv / Cruenta [blodröd]
Spelare: Annica Strand
Cruenta, och hennes kompanjon Argenta, har vandrat vida i världen under många namn – dansat under solen, vilat på varma sovar och sovit varma och trygga i ängarnas höga gräs. Cruenta förföljer nyfiket och flyr förskräckt. Hon vill leka, dansa, njuta, äta girigt, lapa i sig sol och vin. Hon vill ligga på rygg och yla våren vaken tillsammans med Arenta. Och hon vill absolut, absolut inte, ha något mer med elaka stenkastande människor att göra. Cruenta levde ett tag, för länge sedan när Argenta var någonannanstans, med en mänsklig man. De gifte sig inför hans gudar, och Cruenta kände det mänskliga livet spira i sig! Hon, en ande, en älva, fick ett mänskligt barn… De var så lyckliga. Men en dag, när hon var sjuk kunde hon inte gå upp och klä sig innan honom – och han såg hennes svans (som aldrig kan döljas). Han jagade ut henne, kastade ut henne, stenade ut henne ur byn. Hon återvände till Oberon, som tog tillbaka henne – mot en stor tjänst som han ännu inte bett om.

MÅL: Lyda Oberon. Försöka förstöra för det andra hovet (eftersom Oberon verkar vilja det), men samtidigt hinna och kunna ha koll på Argenta, så att hon inte närmar sig de farliga människorna. Cruenta vill visa på allt fantastiskt som finns i älvavärlden, och allt hemsk som kommer ske i människovärlden. Kanske kan hon få Mortitius och förklara det där med döden för Argenta?

Alvarus

Avarus (Lat. Girig)
Spelare: Anders Liedholm
Avarus är född ur människornas girighet. Vad andra har vill han också ha. Ser hen någonting fint, vill hen ha det: inte nödvändigtvis äga det, bara få det.
När han fått det hen vill ha så kan hen släppa tanken på det och ofta även det som hen eftertraktade.
Själva ägandet är inte det viktiga, hen är ju trots allt en älva, det är själva känslan av att ha det finaste och det bästa som är viktig för henom.
Avarus stjäl som i regel inte – det är ju tarvligt och det är mycket bättre att byta till sig saker. Finns det inget annat sätt kan man ju alltid ge ägaren i fråga gift, och byta till sig prylen mot motgiftet, exempelvis.
Avarus kan många hemligheter om var fina ting finns gömda.

Mål: Att få det där! Och det! Och det!
Off-kommentar: Avarus får gärna engagera amatörskådisarna.

Civitas

Civitas (?)
Spelare: Staffan Rosenberg
En älva, nyfödd i ångmaskinsångor och glöden från ässjan, närmar sig försiktigt hoven. Hen rör sig försiktigt och lite osäkert genom den obekanta grönskan – osäker på sin plats i denna uråldriga mytos som hen känner överallt runt sig. Men om det är en sak som älvan inte är osäker på så är det henoms egen styrka. Buren av miljoner människor framtidstro gnistrar den av kraft.

Med hela sin varelse vill älvan hitta acceptans hos älvakungen och drottningen – det är en självklarhet i dess väsen. Den kanske kunde förmå människorna att ta bort den stickiga, äckliga skogen och ersätta den med en monumental stad i tegel och gjutjärn, till monarkernas ära? Men älvan känner av att det finns en splittring mellan älvornas två aspekter, mellan kungen och drottningen. Varför?

Mål:
Civitas vill inget hellre än att hitta en kärleksfull syskonskara bland de andra älvorna, men den är en så annorlunda älva, byggd av nya märkliga idéer, att det kommer att bli konflikter. Civitas ska införa en konflikt mellan skogen och naturen och den nya industriella tiden. Silva och djur-älvorna kommer vara skeptiska, medan elementarandarna kommer att vara välkomnande.
Civitas ska välja vilket hov henom vill tillhöra, om hen måste välja. Bäst vore ju om hoven gick ihop igen.
Civitas ska ta upp frågan om varför hoven har splittrats.

OFF-kommentar: Arbetsnamnet på älvan är Civitas, det är ett namn den spontant känner för. Men namnet kan ändras och bestämmas under spel. Karaktären hör mest logiskt hemma hos Kungens hov, eftersom dess spegelkaraktär, Silva, är i Drottningens, men det är inget som är skrivet i sten.

Ursa
Ursa
Spelare: Jenny Myrsell

Älvan Ursa Major har sitt ursprung i Attika i Grekland. Som liten flicka initierades hon till kulten till Demeter, då unga flickor kläddes i björndräkt och vaktade den heliga
elden till gudinnans ära. Trots att flera tusen år har gått och elden slocknat, lever Ursa Major kvar i det förflutna och är trogen sin uppgift att vakta. Ursas karaktär är både trofast och kärleksfull. När lägrets ägodelar hotas förvandlas dock Ursas karaktär och hon kan bli mycket skrämmande och hotfull.

Mål:
Att vakta de ägodelar av värde som finns i lägret och att återbörda saker som stjäls till dess riktiga ägare ( om det är personer som Ursa är lojal mot).

 

Clavia Clavia
Clavia
Spelare: Sara George
Clavia, född i Grekland, är en liten nyfiken älva som pga en slump fått tag i den första nyckel som någonsin smiddes av Hefaistos, smideskonstens gud. Denna nyckels kraft har förstärkt Clavias egen nyfikenhet och avslöjar för henne om hemligheter existerar i hennes närhet. Besatt av att få lösa alla gåtor och finna alla hemligheter som finns i världen har hon vigt sin existens till nyckeln och därigenom förvandlats till Clavia – nyckelälvan.

Mål:
Att lösa de gåtor hon råkar på, och försöka luska ut vilka hemligheter som finns runt om henne.

 

**********************************************************************************
Att skapa nya älvakaraktärer
Välj en av rollerna ovan – eller skapa en ny. Här är lite idéer på vad man kan basera sin älva på:

Djurrepresentationer: varg, björn, räv, hök, mus
Dödsynderna: Avund, girighet, lättja, frosseri, ilska etc.
Dygderna: Tålamod, Kärlek, Givmildhet, Empati, Mod etc.
Naturfenomen: Asp, Mossa, Gullviva, Sommarbris
Prestationer: Sång, Poesi, Skultur, Måleri
Det går en vurm i hoven just nu för latinska namn – här kan du få inspiration: http://www.20000-names.com/male_latin_names.htm och http://www.20000-names.com/female_latin_names.htm .