Phoenix Criminal Lawyer
Vem väntar dig i skogen?

(För gruppbeskrivning, se Dramatis Personae)
Älvadrottningen Titanias hov består av en hord av älvfolk! Här presenteras några av de färdigskrivna rollerna. Du kommer att se att många av rollerna i det ena hovet har spegelroller (nästan likadana) det andra hovet. Ni kommer märka att det finns en Puck i vardera hovet, bland annat. Det här är mycket medvetet: de två hoven är speglingar av varandra – månen och solen, vattnet och elden. Vissa av spegelrollparen kanske var en älva en gång i tiden, som delat på sig – eller så är de syskon eller älskare. Konflikten mellan hoven ställer till stora problem för spegelrollerna.

Titania
Titania (Älvadrottningen)
Spelare: Alina Olestad
Inspirationsord Titania: attention addict
Älvadrottningen! Se vår vackra drottning! Ja titta ordentligt, annars kommer du sent få glömma det. Mild som en sommarbris när hon får omvärldens totala uppmärksamhet, nyckfull som ett bortskämt barn när detta inte är möjligt. Det är dock lätt att få tillbaka hennes nåd, allt någon behöver göra är att förödmjuka sig på sina bara knän och allt är glömt och förlåtet. Titanias hov vet att komplimanger tar dem längre än ärlighet och att drottningen alltid hör det hon vill höra. Kung Oberon har sällan varit bra på att ge sin drottning den uppmärksamhet hon förtjänar i längre stunder åt gången. Han är alltid upptagen och håller på med något (eller någon) annan och dessutom vägrar han be om ursäkt!

Titania och Oberon är varandras likar i makt och ålder. Själva världsalltet och naturen ändrar sig beroende på deras nycker, ilska och glädje – och just nu är det mycket ilska. Oberon anklagar Titania för att haft ihop det med en människa, människohertigen Teseus. Som att det skulle vara relevant, med tanke på att Oberon verkar ha haft en affär med amazonen Hippolyta! Titania är rasande.

Men den nuvarande konflikten (Oberon och Hippolyta, Titania och Theseus) är bara toppen på ett väldigt stort och komplicerat isberg. Båda monarkerna har nog glömt vad som gjorde dem så arga från första början. Om bara den andre kunde ta sitt förnuft till fånga och be om ursäkt! Men nej, denne är för stolt såklart, ja varför ska man själv bete sig rättfärdigt då? Som man bäddar får man ligga, och nu ska hämnd utkrävas.
MÅL: att förödmjuka Oberon och få honom att inse att Titania självklart har rätt i allt.

Oberons Puck
Drottningens Puck
Spelare: Morgan Jarl
Inspirationsord Puck: the Trickster
“If we shadows have offended,
Think but this, and all is mended,
That you have but slumber’d here
While these visions did appear.
And this weak and idle theme,
No more yielding but a dream,
Gentles, do not reprehend:
if you pardon, we will mend:
And, as I am an honest Puck,
If we have unearned luck
Now to ‘scape the serpent’s tongue,
We will make amends ere long;
Else the Puck a liar call;
So, good night unto you all.
Give me your hands, if we be friends,
And Robin shall restore amends.”

Det finns bara en Puck, men i och med hovens splittring har också Puck splittrats för att bibehålla lojaliteten till bägge regenter. Detta har dock inte förändrat mycket för Puck som fortfarande ser sig själv som En, förutom det faktum att Puck kan befinna sig på två platser samtidigt och hens inre konflikter numera kan höras i hela skogen.
MÅL: att följa sin regents vilja och få “sig själv” att finna reson och sluta följa den andra regenten. Och leka. Alltid leka.

Mortitia

Dödshäxan / Mortitia eller Mortitius [Latin: döden]

Spelare: Mikaela Lindh
Dödshäxan ser hur allt förfaller – när hen ser en människa, ser den samtidigt dess födsel och dess förruttnade lik. Är inte en ond roll, men vill gärna få folk att inse förgängligheten och vikten av att leva i nuhet, för inget annat finns. Profet.
MÅL: att få folk runt henom att inse hur förgängligt livet är och hur viktigt det är att agera på vad som sker i stunden.

Törne
Törne / Acantha (Latin: törne)
Spelare: Sara Engström
Acantha är olyckligt kär i drottningen , som har Acantha som sin favorit och inte ser henoms felsteg – men inte heller är ett dugg intresserad av henom som något annat än ett litet husdjur. Acantha nyper, knuffar och bits i smyg och sprider elaka rykten och är självisk, men blir genast lismande snäll närhelst drottningen ser på.
MÅL: Att få drottningen att se bara henom och helst tycka illa om alla andra

Jucunda
Glädje / Jucunda (Latin: glädje)
SPELARE:Niina Jurvelinen
Jucunda ger och ger och ger så att andra ska bli glada, men har ingen koll på konsekvenserna. Hen kan ge mat till några som är hungriga, utan att tänka på vem som egentligen skulle ha maten hen stal. Hen blir alltid väldigt förbryllad och bedrövad när henoms fina planer går fel.
MÅL: att göra ALLA glada, samtidigt! Behöver hen lite hjälp kanske…?

Oberons Puck
Vildvinden/ Borea eller Boreaz (Latin: Nordanvinden)
SPELARE: Love Sjögren
Borea(z) är en älva som förkroppsligar skogens och vindens vildhet. Tvilling till Vildforsen, en älva i det andra hovet – de två är alltsomoftast i konflikt och bråkar, men dras trots det till varandra. Borea(z) ogillar det andra hovet.
MÅL: att feltolka allt som kommer från den andra hovet för att få en anledning att bråka med hens tvilling – samt att vara ett lojalt stöd till Titania.

Älskaren
Älskaren/ Davena eller Davenus (Latin: Den älskade)
Spelare:
Älskaren är en älva som lever av och förundras av kärlek. Henoms sista stora kärlek är tyvär i det andra hovet! Skall man byta hov? Skall man få den andra att byta hov? Hen känner stor lojalitet till sin monark och slits mellan den och kärleken.
MÅL: Att bestämma sig för för om hen vill stanna i sitt hov och få över sin kärlek eller byta hov för sin kärleks skull.

Polyxenia Polyxenia
Bortbytingen / Polyxenia eller Polyxenius (Latin: mycket främmande)
Spelare: Jennie Lindahl
Bortbytingen var en människa ursprungligen, men är nu såpass förändrad efter år, decennier kanske sekel hos älvorna. Den har en fascination vid människor och mänsklig kultur samtidigt som den är rädd att bege sig för nära människor, då kanske den skulle börja åldras igen.
MÅL: Att få en människa att stanna i hovet så Polyxenia har någon att fråga ut om livet i människornas värld.

Silva
Silva
Spelare: Henrietta Olestad
Silva är skogens ande för just den här delen av skogen. Andra skogar har andra andar. Eller är de kanske bara andra aspekter av Silva? Den här Silva ser vissa av dem som vänner, andra som älskare, när deras fröer och löv blandar sig med henne.
Vår Silva är extra stolt, för det var här, i hennes skog, som Oberon och Titania vaknade en gång för länge sedan. Närhelst de besöker igen, försöker Silva, full av bugande beundran för sin Drottning och Kung, vara en god värd och vasall. Men nu är monarkerna osams! Det är hemskt jobbigt. Elementen rasar och allt är kaos. Silva vill att de ska bli sams igen.
Silva är vanligtvis sprudlande glad så här på sommaren – i alla fall så länge inga människor är närvarande. Silva ogillar människor just nu – de rycker upp hennes träd och äter upp dem i sina stora maskiner. Hon hämnas där hon kommer åt – och skulle gärna vilja få svar på varför de rycker upp träden och sprider äckliga medel i vattnet och luften.
Dödshäxan Mortitius har då och då pratat med Silva om det här med döden, att det kanske är något som väntar henne i framtiden. Silva, en kretsloppsvarelse, förstår inte riktigt vad som menas, men känner att hon måste få veta mer…

Mål: Att få Oberon och Titania att bli sams igen. Att hämnas på människor – kanske fånga en och ställa den till svars! Att prata med Dödshäxan Mortitius om det här med döden…
Off-kommentar: Silva får gärna försvåra för Älskarna av ren hämndlystnad, i alla fall till en början. Sen är hon ju svag för sann kärlek och får gärna ändra sig senare.

Kitsune_by_Ahyicodae_deviantart
Silverräv / Argenta [silver]
Spelare: Sofia Stenler
Argenta, och hennes kompanjon Cruenta, har vandrat vida i världen under många namn – dansat under solen, vilat på varma sovar och sovit varma och trygga i ängarnas höga gräs. Argenta söker sig ständigt till människorna, fascinerad men samtidigt skrämd. Hon vill ha, låna, ta deras familjer, deras säkerhet. Ibland försöker hon leva bland dem i människohamn, men hur hon än försöker kan hon aldrig dölja sin svans – den avslöjar henne alltid och hon flyr förskräckt… Hon återvänder moloken och skamsen till Cruentas arga väsningar – Cruenta vet precis hur människorna är. Om Argenta fortsätter så här kommer hon snart förlora sin älvlighet, och Cruenta, för evigt.
Att hoven nu är skilda åt är svårt – Argenta saknar Cruenta. Det är kanske det som ger henne en extra längtan och behov att följa sin böjelse och närma sig människor.

Off-mål: Argenta vill få Bortbytingen och Maskinisten att berätta för henne mer om det mänskliga. Argenta vet att om hon kan få en människa att binda sig frivilligt till henne i en mänsklig ritual, som ett bröllop, så borde det göra henne mänsklig. Men samtidigt så vill hon inte lämna sin älskade Cruenta. (Allt behöver inte lösas på lajvet!)

Capriola
Capriola
Spelare: Madelen Arman
Capriola är ömsom skygg, ömsom nyfiken – betraktar och berör världen varligt. Hen hör till Titanias hov – hör hemma vid Titanias sida och fötter, där hen är en uppskattad courtier. Speciellt brukar Drottningen anförtro sig till henom när hon har kärleksbekymmer. Nu senast gäller det den där fula, tråkiga, elaka, onda människokvinnan Hippolyta som Titania misstänker att den usla, gemene, falske Oberon har fallit för. Han, som bara ska ha ögon för Titania!
Men Capriola bär på en hemlighet. Alla andra älskare har blivit bleka skuggor inför tanken på Oberon. Hans närvaro och doft förtrollar henom, hen drömmer om hans blick. Capriola slits mellan lojaliteten mot sin Drottning och förtrogna, och åtrån till älvakungen.

MÅL: Att förklara sin kärlek och få ett kärleksbevis (en smekning? en kyss? ett ligg?) med Oberon. Men samtidigt inte skada sin relation med Drottningen, och fortsätta att tjäna henne så gott hen kan.

Capriola
Cirene (Lyrikens musa)
Spelare: Anneli Gustafsson
Cirene är en av lyrikens musor. Hen vaknade första gången i Grekland, och svävade mellan öarna, sökandes nya ord och strofer. Hon lever i och av diktandet – kan njuta i dagar av en enda formulering. Hen är långsammare i sin kontakt med mänskliga diktare än syskonet Aoide: människorna blir inte utbrända på en gång så att de dör, utan snarare blir de mer och mer maniska och besatta av sina skapelser, bara för att sjunka ner i depression när Cirene drar sig undan. Cirene ogillar starkt att Aoide dödar människor, det är ett sånt fruktansvärt slöseri med talang, och hen försöker tala vett och stoppa Aoide så gott hen kan.
En av Cirenes favoritsysselsättningar är att hitta övermodiga mänskliga diktare och utmana dem på dikttävlingar! För någon vecka sedan hörde hon hur en Narcisso i Kugghjulen sade sig vara den främsta diktare som någonsin levat! En tävling är ju inte en tävling om den inte har rejäla insatser… Det gäller bara att komma på vad man vill ha…

Cirene kan, liksom sin syster, trollformeln som söver personer:

Trollformeln, från pjäsen, lyder (man kan använda antingen engelska eller svenska varianten):
You spotted snakes with double tongue,
Thorny hedgehogs, be not seen;
Newts and blind-worms, do no wrong,
Come not near [name].
Philomel, with melody
Sing in our sweet lullaby;
Lulla, lulla, lullaby, lulla, lulla, lullaby:
Never harm,
Nor spell nor charm,
Come our [name] nigh;
So, good night, with lullaby.
Weaving spiders, come not here;
Hence, you long-legg’d spinners, hence!
Beetles black, approach not near;
Worm nor snail, do no offence.
Philomel, with melody, & c.

Spräcklig orm och ödla grå,
Bort med er och ner i bo!
Piggsvin, tassa icke så!
Schas! du stör ju [namns] ro.

Näktergal, af toner full,
Sjung med oss ditt vyssalull;
Lulla lulla vyssalull; lulla lulla vyssalull;
Bort med groll och bort med troll
Från [namns] vackra hull!
Nu god natt och vyssalull.

Spindel, du med långa ben,
Spinn ditt garn i annan vrå;
Bort, tordyfvel, var ej sen!
Mask och snigel likaså.

Näktergal, af toner full,
Sjung med oss ditt vyssalull;
Lulla lulla vyssalull; lula lulla vyssalull!
Bort med groll och bort med troll
Från [namns] vackra hull!
Nu god natt och vyssalull.

Mål: Att få Aoide att inte döda Musikanten, att tävla med Narcisso i poesi. Att underhålla och glädja Titania, när Oberon nu varit så fruktansvärd.

Terra

Terra (Jordelementar)
Spelare: Jonatan Dahlander
Terra är en älva av sten och lera, jord och klippor. Hen är långsam men obeveklig i sina känslor, både positiva och negativa. Konflikten mellan Monarkerna, och därför med hens syskon, de andra elementarerna, har lett till ett både ett pyrande raseri och en växande längtan efter lugn och försoning från Terra. Terra gillar att mäta andras styrka i kamp – både andra älvor och människor. Ibland väljer den att vinna, ibland att förlora om den tycker att motståndaren är imponerande nog.
När det kommer till fysisk kärlek kan den bäst beskrivs som omslutande. Hen kramar om, kan sitta tyst och stilla i timmar och stryka någons hår och kropp. Terra behöver inte nödvändigtvis få kärleken till en människa besvarad, hen vet att de förr eller senare kommer vila inom Terra.
Mål: Monarkernas splittring leder till att Terra känner som att hen slits itu. Hens syskon är ju delvis i andra hovet! Hen är ämsom arg på dem för det, ömsom saknar hen dem. Hen är också arg för att Oberons otrohet fått henoms kära Drottning att bli så ledsen att det behövts en splittring av hoven. Samtidigt är ju Oberon Terras kung, också, och det finns djupa lojalitetsband även det. Ah! Allt är så svårt. Terra får jorden att skaka i sin frustration, när hen inte lyckas distrahera sig med lekar.

Mål: att hjälpa Drottningen förödmjuka det andra hovet. Att få en slut på splittringen. Att försöka få elementarsyskonen att byta hov?

Saltare

Saltare(Dansens musa)
Spelare: Ea Malmberg

Saltare är dansens musa. Det är hon som får det att rycka i kroppen vid ljudet av musik, hon är pulsen och passionen. Samtidigt är det dansen som ger henne näring, dansen som gör att hon växer.

Saltare lägger sig sällan i sina systrar Cirene och Aoides gräl om hur man bäst hanterar människor – åtminstone inte verbalt. Hon hetsar heller inte sina människor till döds – hon dansar med dem en dans, en kväll, en natt, sen går hon vidare till nya partners. Att sen vissa av människorna inspireras till stordåd av det dimmiga minnet, och att andra för alltid kommer att längta och sörja för att de aldrig kommer att uppleva något liknande igen, det är inte Saltares sak.

En gång är du hennes, människa – sedan kommer du aldrig hitta henne igen. Konsten är att inse detta, och hitta någon annan.

Mål: Saltare har hört pinglandet av klockor från kvicka fotleder från Amatörteaterensemblens repetitionsplats i älvaskogens utkant. Hon är nyfiken på Dansaren där. Ett annat mål är att underhålla och glädja Titania, när Oberon nu varit så fruktansvärd.

******************************************************************

Att skapa nya älvakaraktärer
Välj en av rollerna ovan – eller skapa en ny. Här är lite idéer på vad man kan basera sin älva på:

Djurrepresentationer: varg, björn, räv, hök, mus
Dödsynderna: Avund, girighet, lättja, frosseri, ilska etc.
Dygderna: Tålamod, Kärlek, Givmildhet, Empati, Mod etc.
Naturfenomen: Asp, Mossa, Gullviva, Sommarbris
Prestationer: Sång, Poesi, Skultur, Måleri
Det går en vurm i hoven just nu för latinska namn – här kan du få inspiration: http://www.20000-names.com/male_latin_names.htm och http://www.20000-names.com/female_latin_names.htm .

Kommande roller: Cirene, Silverräv, Capriola, Silva